Kasa

Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepiry

tel: 22 243 54 84

email: kasa@mteatr.pl

Udostępnij

Laureaci Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2019

Każdego roku Kapituła przyznaje nagrody w kilkunastu kategoriach, statuetkami z wizerunkiem patrona Teatru, Jana Kiepury, wyróżniając m.in. najlepszych śpiewaków operowych i wokalistów musicalowych, tancerzy, choreografów, scenografów, dyrygentów, a także twórców plakatów teatralnych i reżyserów. Wybór Laureatów był w tym roku wyjątkowym wyzwaniem, zgłoszono bowiem wielu artystów i twórców z wybitnymi osiągnięciami w ubiegłym sezonie. Po długich i burzliwych dyskusjach Kapituła ostatecznie podjęła jednogłośnie decyzję i za osiągniecia sezonu artystycznego 2018/2019 Teatralnymi Nagrodami Muzycznymi uhonorowała:

Kategoria „Najlepszy spektakl” – TRAMWAJ ZWANY POŻADANIEM, reż. Maciej Prus, Teatr Wielki w Łodzi

 

Kategoria „Najlepsza śpiewaczka operowa” – JOANNA WOŚ

Wybitna śpiewaczka, która dysponuje nieskazitelnie czystym głosem o bardzo szerokiej skali. Imponująca lekkość i precyzja pozwala artystce brawurowo wykonywać najtrudniejsze partie koloraturowe. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów i festiwali wokalnych w kraju i za granicą.

 

Kategoria „Najlepszy śpiewak operowy” – STANISŁAW KUFLYUK

Wybitny śpiewak operowy, który współpracuje z najważniejszymi teatrami operowymi i filharmoniami w kraju i za granicą, gdzie śpiewa tytułowe partie w najbardziej popularnych i najtrudniejszych utworach muzycznych.

 

Kategoria „Najlepsza wokalistka musicalowa” – ALONA SZOSTAK

Absolwentka Instytutu Teatralnego w Moskwie, która pracowała w Teatrze im. M. Gogola, a później w Wilnie. Od 1992 r. związana jest z Teatrem Rozrywki w Chorzowie, w którym zadebiutowała w musicalu „Cabaret” Kandera i Ebba. Jej talent aktorski, uzupełniony ciepłą barwą głosu oraz wyjątkowym temperamentem scenicznym, podziwiać można podczas wielu koncertów chorzowskiej sceny, a także podczas przedstawień teatralnych.

 

Kategoria „Najlepszy wokalista musicalowy” – PRZEMYSŁAW GLAPIŃSKI

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Od 2000 r. związany z Teatrem Syrena, gdzie stworzył wiele aktorskich kreacji w spektaklach, które biją rekordy popularności m.in. w musicalach „Czarownice z  Eastwick”, „BEM! Powrót Człowieka-Armaty”, „Rodzina Addamsów”.

 

Kategoria „Najlepszy debiut (śpiewaczki)” – BOŻENA BUJNICKA

Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie prof. I. Kłosińskiej (2016). Kształciła się także w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie prof. R. Piernaya. Ukończyła Program Kształcenia Młodych Talentów w ramach Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

 

Kategoria „Najlepszy debiut (śpiewaka)” – RAFAŁ PAWNUK

Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie L. Skrli i Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie M. Rzepki. W roku 2012 był solistą Opery Národní divadlo w Brnie. Występował także w Operze Studio w Monachium, w Théâtre du Capitole de Toulouse, w The European Opera Center. W 2014 r. debiutował w Operze Narodowej w Warszawie jako Solanio w „Kupcu weneckim” Andrzeja Czajkowskiego.

 

Kategoria „Najlepszy reżyser” – MACIEJ PRUS

Wielka postać polskiego teatru, znakomity reżyser mający w swoim dorobku artystycznym dziesiątki spektakli dramatycznych, operowych i telewizyjnych. Współpracował jako asystent reżysera m.in. z J. Grotowskim, E. Axerem, K. Swinarskim. Reżyserował m.in. w teatrach: Polskim, Ateneum, Dramatycznym i Narodowym w Warszawie, im. Jaracza i Nowym w Łodzi, im. J. Słowackiego i Starym w Krakowie, Polskim w Poznaniu i we Wrocławiu.

W dorobku operowym Prusa są m.in. „Straszny dwór” i „Don Giovanni”, „Król Roger”, „Fidelio”, a także „Cyganeria”, „Falstaff” czy „Potępienie Fausta”. W Teatrze Wielkim w Łodzi wyreżyserował „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego i „Lukrecję Borgię” Donizettiego.

Jest laureatem wielu nagród oraz wyróżnień artystycznych i państwowych, m.in. Złotej Maski za „Tramwaj zwany pożądaniem” w Teatrze Wielkim w Łodzi i Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

Kategoria „Najlepszy dyrygent” – TADEUSZ KOZŁOWSKI

Jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Droga zawodowa i artystyczna dzisiejszego Laureata rozpocęła się w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.  Jeszcze w czasie studiów został zaangażowany do Teatru Wielkiego w Łodzi, z któym związał się na długie lata, i w którym przeszedł wszystkie stopnie kariery dyrygenckiej, aż do objęcia funkcji dyrektora artystycznego tej sceny.

Ma niezmiernie bogaty dorobek artystyczny, wiele razy pracował na wielkich scenach polskich, europejskich i światowych.  Maestro był też dyrektorem artystycznym Opery i Operetki w Krakowie, a w latach 2009-2012 dyrektorem muzycznym Opery Narodowej w Warszawie.

W swoim bogatym repertuarze ma ponad 70 pozycji operowych, baletowych i operetkowych. Poprowadził ponad 3000 spektakli oraz koncertów symfonicznych i kameralnych. Występował gościnnie w niemal wszystkich krajach Europy. W ostatnich latach współpracuje także z Operą Śląską.

 

Kategoria „Najlepsza tancerka (klasyka)” – MICHALINA DROZDOWSKA

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu (2017 r.). W tym samym roku została zaangażowana do zespołu baletu Opery Śląskiej. Jako uczennica szkoły uczestniczyła w wielu konkursach baletowych w Polsce oraz w konkursie Tanzolymp w Berlinie, a także w spektaklach baletowych Opery Śląskiej. Na deskach bytomskiego teatru zadebiutowała w partii Klary w „Dziadku do orzechów” w reżyserii i choreografii Henryka Konwińskiego oraz w dwóch partiach Zobeida w „Szeherezadzie” i tytułowej w „Medei” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary (2018 r.).

 

Kategoria „Najlepszy tancerz (klasyka)” – PATRYK WALCZAK

Pierwszy solista Polskiego Baletu Narodowego. Ukończył Szkołę Baletową im. R. Turczynowicza w Warszawie z tytułem Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce (2010). Laureat pierwszych nagród XV i XVI Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku. Po ukończeniu szkoły związał się z Polskim Baletem Narodowym i już w 2012 r. był koryfejem, a dwa lata później zajął pozycję solisty.

 

Kategoria „Najlepsza tancerka (pozostałe formy taneczne)” – KAROLINA CICHY-SZROMNIK

Od 2011 r. związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie zatańczyła m.in. Wróżkę w „Kopciuszku”, Taniec Wschodni w „Dziadku do orzechów”, Ogień w „Magii czarów”, Leośkę w „Dziejach grzechu”, Czerwoną królową w „Alicji w Krainie Czarów”, Annamiggeli w „Polowaniu na Czarownice”. Współpracowała z takimi choreografami, jak: Giorgio Madia, Nina Diatchenko, Elena Bogdanowich, Henryk Konwiński, Hanna Chojnacka, Robert Glumbek, Jochen Heckmann, Jacek Tyski, Cathy Marston.

 

Kategoria „Najlepszy tancerz (pozostałe formy taneczne)” – SANTIAGO BELLO

Tancerz, choreograf, reżyser. Stypendysta Międzynarodowego Centrum Choreograficznego na Teneryfie, członek Ballets de Tenerife. Absolwent National Association of Teachers of Dancing w Londynie oraz Konserwatorium Tańca Maria de Avila w Madrycie. Jego pasją jest taniec i… architektura, która bardzo pomaga mu w komponowaniu choreografii. Jego hiszpański temperament i energia dominują na scenie. Od przeszło 5 lat tworzy najlepsze choreografie do musicali Teatru Rampa, a ostatnio rozpoczął przygodę z reżyserią przedstawień i koncertów.

 

Kategoria „Najlepsza choreografia” – ROBERT GLUMBEK

Tancerz, pedagog i choreograf uznany w Europie i na świecie. Po ukończeniu Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu dołączył jako solista do Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Pracował tam z takimi choreografami, jak John Neumeier, Maurice Béjart, Hans van Manen, John Butler i Constantine Siergiejew.

 

Kategoria „Najlepsza scenografia” – MARTYNA KANDER

Absolwentka Wydziału Scenografii w warszawskiej Akademii Sztuk Pięk­nych oraz Accademia di Belle Arti w Wenecji. W 2018 r. uzyskała tytuł doktora sztuki. Zrealizowała spektakle na scenach operowych i dramatycznych, m.in. w Operze na Zamku w Szcze­cinie, Operze Nova w Bydgoszczy, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Operze Kameralnej w Warszawie, Teatrze im. Juliusza Słowackiego, Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu.

 

Kategoria „Najlepszy plakat teatralno-muzyczny” – MARCIN WŁADYKA

W latach 1994-1999 studiował na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w Pracowni Projektowania Graficznego prof. Mieczysława Wasilewskiego, w której zrealizował dyplom (aneks do dyplomu – w Pracowni Rysunku prof. Juliana Raczki). Przebywał na stypendiach w Schule für Gestaltung w St. Gallen oraz w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie. Od 2000 r. jest pedagogiem na Wydziale Grafiki macierzystej uczelni, początkowo jako asystent w pracowni Wasilewskiego, zaś od 2007 r. jako samodzielny wykładowca na studiach wieczorowych.

 

Kategoria „Najlepsze kostiumy” – DOROTA SABAK

Projektantka, stylistka i charakteryzatorka. Absolwentka Wydziału Tkaniny i Ubioru łódzkiej ASP oraz artystycznej szkoły Studio Sztuki. Brała udział w produkcjach filmowych, teatralnych i telewizyjnych oraz sesjach fotograficznych. W Teatrze Rampa przygotowała scenografię i kostiumy do widowiska muzycznego „Twist and Shout”,  „Rapsodia z demonem” i rock opery „Jesus Christ Superstar” oraz kostiumy do musicalu „RENT”. Autorka kostiumów m.in. do spektakli: „Madagaskar” (TM w Łodzi), „Proces”, „Księga dżungli” (TM Roma) oraz widowiska muzycznego „Młynarski  obowiązkowo!” (Teatr 6.piętro). Projektowała charakteryzacje m.in. do opery „Goplana” w Teatrze Wielkim, opery „Straszny dwór” i musicalu „Korczak” (Opera i Filharmonia Podlaska).

 

Kapituła przyznała też dwie Nagrody Specjalne za całokształt pracy artystycznej. Wyróżnieniem tym została uhonorowana dwójka wybitnych dyrygentów: Violetta Bielecka oraz Tadeusz Kozłowski.

Violetta Bielecka jest doświadczonym dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, wybitnym i cenionym pedagogiem. Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. W 2000 roku, z rąk Prezydenta RP, otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest także profesorem Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. Artystka od 2006 r. odnosi sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku.

W Kapitule XIII Teatralnych Nagród Muzycznych zasiadli: Iwona Wujastyk (przewodniczaca), prof. Izabela Kłosińska, Krystyna Mazurówna, Danuta Renz, Marek Chowaniec, prof. Ryszard Karczykowski, Andrzej Pągowski, Janusz Stokłosa, Jan Szurmiej i Daniel Wyszogrodzki.

Teatralne Nagrody Muzyczne to jedyny ogólnopolski konkurs, którego celem jest uhonorowanie artystów i twórców związanych ze środowiskiem teatralno-muzycznym. Organizowany jest od trzynastu lat przez Mazowiecki Teatr Muzyczny. Przez lata wypracowano formułę, dzięki której konkurs łączy wiele obszarów teatru muzycznego: teatr operowy, operetkowy oraz musicalowy i wyróżnia nie tylko doświadczonych twórców, ale także debiutantów. Gala wręczenia Teatralnych Nagród Muzycznych jest co roku ważnym wydarzeniem artystycznym, które integruje środowisko teatru muzycznego w Polsce.

30 września podczas koncertu towarzyszącego wręczeniu Nagród zabrzmiały utwory teatralno-filmowe z muzyką Maestro Janusza Stokłosy, który poprowadzi tego wieczoru Płocką Orkiestrę Symfoniczną. Były to m.in.:

  • Uwertura z musicalu „Piotruś Pan”;
  • „Ozimina” – utwór inspirowany powieścią eksperymentalną „Ozimina” Wacława Berenta;
  • fragmenty muzyki ze spektaklu „Zmierzch” Isaaka Babla;
  • „Anno Domini”;
  • fragmenty muzyki z filmu „Nicolas Winton – The power of Good”, który w 2003 r. został wyróżniony Emmy Award.